Αφιέρωμα Ίμια 1996

Το Χρονικό της Κρίσης
 25 Δεκεμβρίου 1995: Το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου. Ο πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι οι μόνες αρμόδιες είναι οι αρχές της χώρας του.




26 Δεκεμβρίου 1995: Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδυνεύσει.


27 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε θέμα γενικότερα.

28 Δεκεμβρίου 1995: Δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Το πρωί της ίδιας μέρας ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Με ελληνική βοήθεια, ο τούρκος πιλότος διασώζεται.

29 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εκμεταλλεύεται την κατάσταση και επιδίδει ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία.

9 Ιανουαρίου 1996: Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών απαντά με καθυστέρηση, απορρίπτοντας τη διακοίνωση.

15 Ιανουαρίου 1996: Παραιτείται ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται στο «Ωνάσειο».

16 Ιανουαρίου 1996: Το Υπουργείο Εξωτερικών αντιλαμβανόμενο το παιγνίδι των Τούρκων και ζητά αυξημένα μέτρα επαγρύπνησης στην περιοχή των Ιμίων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

19 Ιανουαρίου 1996: Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ εκλέγει νέο πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη.

26 Ιανουαρίου 1996: Ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός της αμφισβήτησης της ελληνικότητας των Ιμίων, υψώνει την ελληνική σημαία σε ένα από τα δύο νησιά, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου, τον ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού. Θα κατηγορηθεί αργότερα από τους συντρόφους του στο ΠΑΣΟΚ ότι ήταν αυτός που έριξε λάδι στη φωτιά.

27 Ιανουαρίου 1996: Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» στη Σμύρνη μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική. Η όλη επιχείρηση βιντεοσκοπείται και προβάλλεται από το τηλεοπτικό κανάλι της «Χουριέτ».

28 Ιανουαρίου 1996: Το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατεβάζει την τουρκική σημαία και υψώνει την ελληνική. Το βράδυ έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα παραπλέοντα εκεί τουρκικά πολεμικά. Η πολιτική εντολή προς τους έλληνες στρατιωτικούς είναι να αποφευχθεί κάθε κλιμάκωση της έντασης.

29 Ιανουαρίου 1996: Ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς τη Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των βραχονησίδων του Αιγαίου. Τουρκικά πολεμικά παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα και πλησιάζουν τα Ίμια. Γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα σε Ε.Ε. και ΗΠΑ.

30 Ιανουαρίου 1996: Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία. Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής». Ο τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι και της σημαίας).

31 Ιανουαρίου 1996
00:00 Συγκαλείται σύσκεψη στο γραφείο του Πρωθυπουργού. Ο Υπουργός Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, φθάνει καθυστερημένα, επειδή παίρνει μέρος σε τηλεοπτική εκπομπή.

01:40 Στο ΓΕΕΘΑ καταφθάνουν πληροφορίες ότι τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια.

04:30 Ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απονηώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία. Επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες.

04:50 Το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ. Αργότερα θα ανασυρθούν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν. Σχετικά με τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις. Η επίσημη άποψη του ελληνικού κράτους ήταν ότι το σκάφος κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου. Ωστόσο, στην Ελλάδα υπάρχει ευρέως διαδεδομένη η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί και ότι το γεγονός αποκρύφθηκε, προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.

06:00 Οι αμερικανοί διά του Υφυπουργού Εξωτερικών Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ επιβάλλουν και στις δύο πλευρές τη θέληση τους. «No ships, no troops, no flags» διαμηνύουν ή σε πιο κομψή διπλωματική γλώσσα να ισχύσει το status quo ante. Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996 τα πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια.



«Δεν λες ότι πήρε τη σημαία ο άνεμος να τελειώνουμε;» 

«Η συμφωνία ως προς το τελευταίο σκέλος είναι η απομάκρυνση των δύο αγημάτων. Μου επαναλαμβάνει (ο Χόλμπρουκ) δύο φορές ότι οι Τούρκοι δεσμεύονται με τρεις λέξεις: όχι πλοία, όχι στρατιώτες, όχι σημαίες επί των νήσων ή στην περιοχή στην άμεση γειτνίαση των νήσων. Νο boats, no flags, no men on the islandsor in the proximity. Αυτό ήταν, μου το επανέλαβε επανειλημμένα, ότι θα εγγυηθεί ότι οι Τούρκοι θα τηρήσουν. Μου υποσχέθηκε ότι οι Τούρκοι θα τηρήσουν αυτή τη συμφωνία όπως την περιγράφω. Αυτό δεν σήμαινε δέσμευση δικιά μας. Και πράγματι, δεν μας εζητήθη από τους Αμερικανούς αφαίρεση σημαίας και δεν τους υποσχεθήκαμε αφαίρεση σημαίας».

Αποκαλυπτικά τηλεγραφήματα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για την κρίση των Ιμίων
«Δεν λες ότι πήρε τη σημαία ο άνεμος να τελειώνουμε;»

Ο ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης, τότε υπουργός Εξωτερικών Θεόδωρος Πάγκαλος αποδέχθηκε τις πιέσεις των Αμερικανών και δεσμεύθηκε για την απόσυρση της ελληνικής σημαίας από τα Ιμια, στο πρώτο μάλιστα στάδιο της διαπραγμάτευσης, που ξεκίνησε το βράδυ της 30ής Ιανουαρίου 1996.

Ηταν η πρώτη ελληνική υποχώρηση, την οποία ακολούθησαν και άλλες πολλές μέχρι να επιτευχθεί η συμφωνία που βοήθησε την Ελλάδα και την Τουρκία να μην εισέλθουν σε πολεμική αντιπαράθεση, αλλά ταυτόχρονα δημιούργησε επίσημα «γκρίζες ζώνες» στο Αιγαίο. Αυτό, μεταξύ άλλων, προκύπτει μέσα από απόρρητα έγγραφα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, που έρχονται για πρώτη φορά στο φως από τους δημοσιογράφους-ανταποκριτές στην Ουάσιγκτον, Μιχάλη Ιγνατίου (Φιλελεύθερος, ΜΕGΑ Εθνος) και Αθανάσιο Ελλις (ΑΝΤΕΝΑ, Καθημερινή), Τα έγγραφα περιλαμβάνονται στο βιβλίο των δύο συναδέλφων με τίτλο: «Ιμια: Τα απόρρητα τηλεγραφήματα των Αμερικανών» (Εκδόσεις Λιβάνης). Το βιβλίο, που στηρίζεται βασικά σε εκατοντάδες αμερικανικά έγγραφα, τα οποία κέρδισαν χρησιμοποιώντας τον σχετικό νόμο Freedom of Ιnformation Αct(Νόμος για την Ελευθερία της Πληροφόρησης), θα παρουσιαστεί αύριο στην Αθήνα από τους διευθυντές του Έθνους και της Καθημερινής Γιώργο Χαρβαλιά και Αλέξη Παπαχελά. Και την Πέμπτη στη Λευκωσία ( Δημοσιογραφική Εστία, στις 7.30μ.μ.) από τους δημοσιογράφους, Ανδρέα Χατζηκυριάκο και Κώστα Βενιζέλο.

Σύμφωνα με τα αμερικανικά έγγραφα, ο κ. Πάγκαλος δεν μπόρεσε να αντισταθεί στις πιέσεις του Αμερικανού ομολόγου του, Γουόρεν Κρίστοφερ, και όπως αποκαλύπτεται σε απόρρητο σημείωμα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, του απάντησε μετά από συνεχείς οχλήσεις που στόχευαν στην απόσυρση της ελληνικής σημαίας πως δεν θα αντικατασταθεί όταν αυτή καταστραφεί, όπως είπε, από τους ισχυρούς ανέμους που έπνεαν στην περιοχή εκείνο το μοιραίο βράδυ.

Ουσιαστικά, οι Αμερικανοί δικαιώνουν αν και δεν κρύβουν το μίσος τους γι’ αυτόντον ναύαρχο Χρήστο Λυμπέρη, ο οποίος είχε υποστηρίξει πως τις πρωινές ώρες της 31ης Ιανουαρίου άκουσε την ίδια ακριβώς φράση από τον κ. Πάγκαλο, στο γραφείο του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη. Σημειώνεται ότι στα αμερικανικά έγγραφα γίνεται φανερό πως οι Αμερικανοί ικανοποιούνται από την αναγγελία της αποστρατείας του κ. Λυμπέρη, τον οποίο θεωρούν «αντιαμερικανό» και «επικίνδυνο». Στο βιβλίο αποκαλύπτεται επίσης πως ο μεσολαβητής Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ τηλεφώνησε το μοιραίο εκείνο βράδυ και ενημέρωσε πλήρως τους δύο δημοσιογράφους για το περιεχόμενο της διαπραγμάτευσης με την Αθήνα και την Άγκυρα. Είναι φανερό, αν και δεν το παραδέχονται οι Ιγνατίου και Ελλις, πως οι δύο δημοσιογράφοι-ανταποκριτές δεσμεύθηκαν τότε να μην αποκαλύψουν το πλήρες περιεχόμενο της ενημέρωσης, το οποίο όμως κάνουν τώρα, 14 σχεδόν χρόνια από την κρίση, που έφερε πολύ κοντά σε στρατιωτική σύγκρουση την Ελλάδα και την Τουρκία. Οπως συνάγεται από το βιβλίο, ο ένας εκ των δύο δημοσιογράφων ενημερώθηκε νωρίς το απόγευμα της 30ής Ιανουαρίου ότι η Ελλάδα και η Τουρκία οδηγούνται σε πόλεμο.

Στα αμερικανικά έγγραφα διαφαίνεται η αγωνία των αξιωματούχων του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για την τύχη του Κώστα Σημίτη, ο οποίος λίγες ώρες μετά το τέλος της κρίσης δέχθηκε τρομακτική επίθεση από την αντιπολίτευση, όπως και από στελέχη του κόμματός του. Οι δημοσιογράφοι κατάφεραν να εξασφαλίσουν ύστερα από συνεχείς εφέσεις και το πλέον σημαντικό έγγραφο, που υπογράφει ο τότε αναπληρωτής υπουργός Στρόουμπ Τάλμποτ. Οι απόψεις του τελευταίου για την κρίση και οι προβλέψεις του, δημιουργούν άπειρα ερωτηματικά.

Στοχοποιήθηκε ο τουρκικός στόλος αλλά….
Σημίτης και Πάγκαλος προσπαθούσαν να πείσουν τον Λυμπέρη να κάνει πίσω

Ακολουθεί απόσπασμα από το βιβλίο «Ιμια - Τα απόρρητα τηλεγραφήματα των Αμερικανών», των δημοσιογράφων Αθανάσιου Έλλις και Μιχάλη Ιγνατίου:

Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών Θεόδωρος Πάγκαλος είχε συζητήσει το θέμα της (απόσυρσης της) σημαίας από την πρώτη στιγμή με τον Αμερικανό ομόλογό του (Γουόρεν Κρίστοφερ), πριν αυτός αναχωρήσει για τον Καναδά και αφήσει στον Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ τις διαπραγματεύσεις. Όταν ήρθε η κουβέντα στο θέμα της σημαίας, ο Πάγκαλος, που στην αρχή συζητούσε από θέση ισχύος, ήταν απόλυτος: «Θα παραμείνει», του είπε. Σύμφωνα με τα απόρρητα έγγραφα των Αμερικανών, ο Κρίστοφερ επέμεινε και ο Πάγκαλος φέρεται να απάντησε ότι, κατά την άποψή του, «Οι ισχυροί άνεμοι θα καταστρέψουν τη σημαία και η Ελλάδα δεν θα την αντικαταστήσει». Το περιεχόμενο της συζήτησης μαγνητοφωνήθηκε, όπως επιτάσσει ο σχετικός αμερικανικός νόμος, ενώ κρατήθηκαν και πρακτικά από τον διευθυντή Νοτιοανατολικών Υποθέσεων του Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

Στις 02:42 π.μ. της 31ης Ιανουαρίου, ο Αμερικανός διπλωμάτης Κέρι Κάβανο ενημερώνει την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα ότι, στη διάρκεια της διαπραγμάτευσης, ο Πάγκαλος τοποθετήθηκε και στο θέμα της σημαίας, αλλά και στο άλλο μεγάλο ζήτημα, αυτό της επέκτασης των χωρικών υδάτων. Ο Κάβανο έγραψε τα εξής σε εμπιστευτικό τηλεγράφημα, που υπέγραψε ο Γουόρεν Κρίστοφερ:
Ημερομηνία: 31 Ιανουαρίου 1996, 
ώρα 02:42 
Από: Υπουργό Εξωτερικών Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Ουάσιγκτον 
Προς: Πρεσβεία ΗΠΑ, Αθήνα, 
Άμεση παράδοση 
Θέμα:
Επίσημα - Ανεπίσημα 1. Διαβάθμιση από διευθυντή Νοτιοανατολικών Υποθέσεων Κέρι Κάβανο.

2. Τηλεφωνήματα προς Σημίτη και άλλους: τα σημεία συζήτησης που σας αποστείλαμε νωρίτερα χρησιμοποιήθηκαν στο τηλεφώνημα του προέδρου Κλίντον προς τον πρωθυπουργό Σημίτη και αποτέλεσαν τη βάση των σημείων συζήτησης που χρησιμοποιήθηκαν στα τηλεφωνήματα του υπουργού (Εξωτερικών των ΗΠΑ) προς τον Πάγκαλο και του υπουργού Άμυνας Πέρι προς τον Αρσένη. Τα ίδια ουσιαστικά σημεία συζήτησης χρησιμοποιήθηκαν επίσης στο τηλεφώνημα του προέδρου προς τον Ντεμιρέλ, στο τηλεφώνημα του υπουργού (Εξωτερικών) προς τον Μπαϊκάλ και στο τηλεφώνημα του στρατηγού Σαλικασβίλι προς τον στρατηγό Καρανταγί.

Προς το παρόν, έχουμε μόνο μια μικρή περιγραφή της κλήσης προς τον Πάγκαλο, η οποία έχει ως εξής:

Σε απάντηση στα σχόλια του υπουργού (Εξωτερικών Κρίστοφερ), ο Πάγκαλος είπε ότι, σε ομιλία που είχε μόλις εκφωνήσει στη Βουλή, είχε επαναλάβει ότι η Ελλάδα δεν είχε την πρόθεση να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα πέραν των 6 (έξι) μιλίων. Τόνισε στον υπουργό (Εξωτερικών Κρίστοφερ) ότι ήλπιζε πως αυτό θα έχει καθησυχάσει τις τουρκικές ανησυχίες ως προς το σημείο αυτό. Είπε ότι τα ελληνικά στρατεύματα στα Ίμια θα αποσύρονταν στις 31 Ιανουαρίου, αλλά η σημαία θα παρέμενε. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι ανέμενε πως οι ισχυροί άνεμοι θα κατέστρεφαν σύντομα τη σημαία και ότι η Ελλάδα δεν θα την αντικαθιστούσε.

3. Συγχαρητήριο μήνυμα στον Πάγκαλο: διαβιβάστηκε σήμερα μέσω του μηνύματος 17018 του Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

ΥΠΟΓΡΑΦΗ: Κρίστοφερ

Ο ναύαρχος Λυμπέρης υποστήριξε ότι, το μοιραίο βράδυ της 30ής Ιανουαρίου, οι Σημίτης και Αρσένης τον ρώτησαν κατά πόσο είναι πρόβλημα να αποσυρθεί η σημαία. Επίσης, πρόσθεσε ότι ο Πάγκαλος τον ενθάρρυνε να πει ότι «την πήρε τη σημαία το κύμα και ο άνεμος»:

«Εκεί [Σ.Σ.: στο πρωθυπουργικό γραφείο] πρωτακούω, κατά τις 12:30 τη νύχτα, μία παρά, τον κ. πρωθυπουργό να λέει στον κ. Πάγκαλο, ο οποίος είχε έλθει από το ΜΕGΑ: «Θόδωρα, πού βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις;». Εγώ πέφτω από τα σύννεφα. Είμαι Α/ΓΕΕΘΑ, διευθύνω τις Ένοπλες Δυνάμεις και δεν γνωρίζω ότι γίνονται διαπραγματεύσεις. Δεν γνωρίζω ποια είναι η πολιτική της κυβέρνησης εκείνη την ώρα. Στη συνέχεια, μου λέει ο κ. πρωθυπουργός: «Κύριε Λυμπέρη, είναι σοβαρό πράγμα για τις Ένοπλες Δυνάμεις να φύγει η σημαία;». Και του απάντησα: «Πολύ σοβαρό, κύριε πρωθυπουργέ, μπορεί να πέσει και η κυβέρνηση γι’ αυτό το θέμα».

Απάντηση του κ. πρωθυπουργού: «Είστε συναισθηματικός και υπερβολικός». Μιλούσαν με τους Αμερικανούς από άλλο καμαράκι. Ουδέποτε άκουσα τι έλεγαν και τι τους λέγανε.

Έρχεται ο κ. Αρσένης και μου λέει:

«Κύριε αρχηγέ, μου λέει εδώ ο Αμερικανός Α/ΓΕΕΘΑ ότι γι’ αυτούς δεν είναι σοβαρό πράγμα να πάρουν το άγημα και τη σημαία». Προς στιγμήν λέω: «Μπας και κάνω λάθος και πάει η χώρα σε πόλεμο;». Του λέω: «Κύριε υπουργέ, όχι. Για μας είναι σοβαρό πράγμα. Αν θέλετε να κάνετε αυτό που σας λένε οι Αμερικανοί, κάντε το, αλλά εγώ δεν συμφωνώ να φύγει η σημαία». Είμαι ήδη 70 ώρες ξύπνιος. Και ακούω αυτά. Και απογοητεύομαι που δεν έχω μετάσχει στις διαπραγματεύσεις, το θεώρησα υποτιμητικό. Έρχεται ο κ. Πάγκαλος και μου λέει: «Κύριε Λυμπέρη, δεν λες ότι την πήρε τη σημαία το κύμα και ο άνεμος να κλείνουμε την υπόθεση;». Και είπα:

«Όχι». Δεν συμφώνησα. Το ηθικό των Ενόπλων Δυνάμεων εκείνη την ημέρα ήταν υψηλό. Είχαμε τακτικό πλεονέκτημα. Δηλαδή (είχαμε) περισσότερα πλοία και περισσότερους πυραύλους. Από τη 1:05 π.μ. είχα δώσει εντολή στον Α/ΓΕΝ να στοχοποιηθεί ο τουρκικός στόλος. Και στοχοποιήθηκε».

Ο Πάγκαλος απάντησε στον Λυμπέρη με πολύ σκληρό τρόπο:

«Είναι ένα ψεύδος ασύστολο και ο κ. Λυμπέρης είναι ο μόνος που το λέει και επειδή ξέρετε είναι πάρα πολύ δύσκολες οι στιγμές και επειδή είμαι καλής πίστεως άνθρωπος, έχω ρωτήσει και όλους τους άλλους που παρίσταντο. Και όλοι οι άλλοι μου έχουν επιβεβαιώσει ότι ουδέποτε το είπα και ουδείς το θυμάται. Ο κ. Λυμπέρης επιμένει να λέει αυτό το ασύστολο ψεύδος, αλλά η προσωπικότητα του κ. Λυμπέρη είναι τέτοια, ώστε να μην θέλω καν να το σχολιάσω. Θα μπορούσα να του κάνω μία μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση και είμαι βέβαιος ότι θα καταδικαζόταν, γιατί θα έπρεπε να βρει τουλάχιστον ένα μάρτυρα. Αυτό που είπα, και το κατασκεύασε ο κ. Λυμπέρης, έτσι για να δημαγωγήσει, είναι ότι η σημαία αυτή δεν είχε καμία επίσημη ιδιότητα. Και δεν είχε επίσημη ιδιότητα. Ήταν μία σημαία που την πήρε... Δεν υπήρχε σημαία ούτε κτίριο υπάρχει στα Ίμια. Ούτε κανένα πράγμα που να σου επιτρέπει, να σε κάνει να σκεφτείς να βάλεις σημαία. Έτσι τη σημαία την έβαλε ο Διακογιάννης [σ.σ.: Διακομιχάλης], ο δήμαρχος της Καλύμνου, για κάποιο σκοτεινό λόγο. Και δημιούργησε τη σειρά των προκλήσεων που μας έφεραν στα πρόθυρα του πολέμου με την Τουρκία».

Λίγες ημέρες μετά την κρίση, μιλώντας σε συνεδρίαση της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ, ο Θεόδωρος Πάγκαλος αναφέρθηκε και στο θέμα της σημαίας:

«Η συμφωνία ως προς το τελευταίο σκέλος είναι η απομάκρυνση των δύο αγημάτων. Μου επαναλαμβάνει (ο Χόλμπρουκ) δύο φορές ότι οι Τούρκοι δεσμεύονται με τρεις λέξεις: όχι πλοία, όχι στρατιώτες, όχι σημαίες επί των νήσων ή στην περιοχή στην άμεση γειτνίαση των νήσων. Νο boats, no flags, no men on the islandsor in the proximity. Αυτό ήταν, μου το επανέλαβε επανειλημμένα, ότι θα εγγυηθεί ότι οι Τούρκοι θα τηρήσουν. Μου υποσχέθηκε ότι οι Τούρκοι θα τηρήσουν αυτή τη συμφωνία όπως την περιγράφω. Αυτό δεν σήμαινε δέσμευση δικιά μας. Και πράγματι, δεν μας εζητήθη από τους Αμερικανούς αφαίρεση σημαίας και δεν τους υποσχεθήκαμε αφαίρεση σημαίας».

Στην ίδια συνεδρίαση, έντονα πιεσμένος από το θυμό των «συντρόφων » του, ο κ. Πάγκαλος υποστήριξε τα εξής: «... (Ο κ. Χόλμπρουκ) δεν μου ζήτησε να αφαιρέσουμε τη σημαία. Αντελήφθη ότι υπήρχε η δέσμευση που είχα αναλάβει μιλώντας με τον Κρίστοφερ. Θα μου πείτε, γιατί δεν τον ρώτησα; Ε, δεν γίνονται έτσι οι διαπραγματεύσεις. Στις διαπραγματεύσεις, θέμα ενοχλητικό για σένα δεν το θέτεις στον συνομιλητή σου. Περιμένεις να σ’ το θέσει ο άλλος. Κι εφόσον δεν μου το ζήτησε, δεν του το θύμισα...».

Υπονοούμενα από τον υπουργό Άμυνας 

Ο ΑΡΣΕΝΗΣδεν ήταν ευτυχής με την κατάληξη του θέματος της σημαίας, και αρκετές φορές μίλησε με υπονοούμενα για τον τρόπο με τον οποίο διαπραγματεύτηκε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα ο Πάγκαλος. Υποστηρίζει ότι έχουν γραφτεί πολλά και αντιφατικά:

«Δεν είμαι σε θέση να επιβεβαιώσω όσα αναφέρει στο βιβλίο του ο ναύαρχος Λυμπέρης για τις στιχομυθίες του με τον Θεόδωρο Πάγκαλο. Προφανώς θα έγιναν σε κάποια γωνιά του τεράστιου σε μέγεθος γραφείου του πρωθυπουργού, όπου άλλοι -όχι εγώ- ήταν παρόντες. Ούτε η συζήτηση που, όπως αναφέρει, είχε με τον κ. Σημίτη έγινε παρουσία μου και, συνεπώς, ούτε τα όσα διημείφθησαν σ’ αυτή μπορώ να τα επιβεβαιώσω. Σε σχέση με την αναφορά του κ. Λυμπέρη σ’ εμένα, δεν αληθεύει ότι τον ρώτησα ποια θα ήταν η σημασία της απόσυρσης της σημαίας, μετά την τηλεφωνική μου συνομιλία με τον Πέρι και τον Σαλικασβίλι, για το περιεχόμενο της οποίας ενημέρωσα τον κ. Σημίτη.

»Ακόμη και στις συνομιλίες μου με τον πρωθυπουργό, η θέση που είχα ήταν ότι δεν μπορούσε να αποτελέσει μέρος του πακέτου αποκλιμάκωσης η απόσυρση της σημαίας μας από την Ανατολική Ίμια. Γνώριζα πολύ καλά τι σήμαινε κάτι τέτοιο, που άλλωστε διατύπωσα και προς τους Αμερικανούς συνομιλητές μου. Σχετικά αναφέρω τη δήλωση του Γιώργου Ροΐδη, αντιναυάρχου ε.α., που τότε υπηρετούσε ως υπασπιστής μου, στην τηλεοπτική εκπομπή του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου “Ζούγκλα” την 31/3/2008 στον τηλεοπτικό σταθμό Αlter: “Μάλλον κάποια παρανόηση έχει γίνει μεταξύ του ναυάρχου κ. Λυμπέρη και του τότε υπουργού Άμυνας κ. Αρσένη. Ήμουν μπροστά σε τηλεφωνική επικοινωνία του κ. Αρσένη με τον τότε υπουργό Άμυνας των ΗΠΑ κ. Πέρι, όπου ο Αρσένης ήταν κατηγορηματικός, πριν να φτάσουμε στη Βουλή, ότι δεν υπάρχει περίπτωση εμείς να πάρουμε τη σημαία μας από ελληνικό έδαφος γιατί είναι δικό μας δικαίωμα”.

»Εξάλλου, ο κ. Λυμπέρης ήξερε πως δεν χρειαζόμουν την επιβεβαίωσή του για το ζήτημα αυτό δεδομένης της θέσης μου στις συνεδριάσεις του ΣΑΜ που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες και ώρες υπό την προεδρία μου. Ήταν βέβαια μια ταραγμένη βραδιά, και οι μνήμες μπορεί να είναι θολές, έτσι που ορισμένα σημεία των στιχομυθιών που αναφέρει ο κ. Λυμπέρης στο βιβλίο του και δεν είναι ακριβή να εξηγούνται αν ληφθεί υπόψη το γενικότερο κλίμα σύγχυσης που επικρατούσε. Στις 30/1/1996, εξάλλου, ο κ. Σημίτης δήλωσε στη Βουλή ότι η ελληνική σημαία έπρεπε να παραμείνει στα Ίμια».

Το πρωί της 31ης Ιανουαρίου διεξήχθη στη Βουλή κρίσιμη συνεδρίαση, όπου κυριάρχησαν οι έντονοι διαξιφισμοί και οι αντιπαραθέσεις, με πολλούς βουλευτές να διακόπτουν τους ομιλητές και να απαιτούν πειστικές απαντήσεις. Ενδεικτικό της βαριάς ατμόσφαιρας που επικρατούσε ήταν ότι η κυβέρνηση δεχόταν σκληρές ερωτήσεις, ακόμα και από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Ο Γεράσιμος Αρσένης δέχτηκε πολλές επιθέσεις από τους «συντρόφους» του, οι οποίοι απαιτούσαν εξηγήσεις για την υποστολή της σημαίας...
ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΙΜΙΑ που αποκαλύπτουν οι ΗΠΑ - Δεχθήκαμε το "γκριζάρισμα" τους...! 

Για πρώτη φορά από το 1996 πληροφορούμαστε επίσημα από τις ΗΠΑ ότι την εποχή εκείνη ο διαπραγματευτής μας για την κρίση των Ιμίων Θ. Πάγκαλος, συμφώνησε να "γκριζάρει" τα Ίμια και να αποδεχθεί ότι δεν θα επιστρέψουν τα ελληνικά πλοία, στρατεύματα και η Ελληνική σημαία στα Ίμια!
Το "θανάσιμο μυστικό" κρατούνταν ως επτασφράγιστο μυστικό μέχρι τώρα, γιατί μας λέγανε φύγαμε και πήραμε τη σημαία μας απλά για να εκτονωθεί η κρίση και ότι μπορούμε οποτεδήποτενα ξαναπάμε στρατό ή σημαία γιατί οι δυο αυτές νησίδες (βράχια) είναι ελληνικές όπως ήταν μέχρι την κρίση του 1996.



Τώρα πληροφορούμαστε ότι ο Θ. Πάγκαλος μαζί με τον Κ. Σημίτη - σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται οι ΗΠΑ - συμφώνησαν να φύγουμε από τα Ίμια και να τερματιστεί η κρίση, υπό την προϋπόθεση ότι ΔΕΝ θα ξαναγυρίσουμε στα ΙΜΙΑ!
Τα αποσπάσματα που παραθέτουμε - και προέρχονται από τα έγγραφα που έχουν στο βιβλίο τους οι Μιχ. Ιγνατίου και Α. Ελλις και θα τα παρουσιάσουν το μεσημέρι της Δευτέρας στο σύνολο τους - είναι συγκλονιστικά και οπωσδήποτε απαιτούν απαντήσεις από όλους τους εμπλεκόμενους.
Δεχθήκαμε το "γκριζάρισμα" των Ιμίων; Και εκείνης της περιοχής του Αιγαίου;

Και όπως επίσης θα παρατηρήσετε στο έγγραφο που αποκαλύπτουμε οι Αμερικανοί ενώ δέχονται την Καλόλιμνο ως ελληνικό νησί για τα Ίμια αναφέρουν και την τουρκική ονομασία Kardak γράφοντας της νησίδες με δυο ονομασίες δηλαδή ότι είναι μια "γκρίζα περιοχή", αμφισβητούμενης κυριότητας και κυριαρχίας και επομένως κανείς δεν πλησιάζει εκεί μέχρι να λυθεί το "πρόβλημα".
Συμφώνησαν τότε οι Σημίτης-Πάγκαλος και όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι σε κάτι τέτοιο;


Ασφαλώς περιμένουμε όλοι με ενδιαφέρον την απάντηση τους. Επίσης χαρακτηριστική ήταν και η πρώτη αντίδραση της Ουάσιγκτον, λίγο μετά τις συναντήσεις που είχε ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα Τόμας Νάιλς με τον Θόδωρο Πάγκαλο και τον Γεράσιμο Αρσένη. Σε τηλεγράφημα που στέλνει ο Νάιλς στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ το βράδυ της 29ης Ιανουαρίου, αναφέρει:
"...Αυτή η ελληνοτουρκική αψιμαχία με αντικείμενο ένα ακατοίκητο κομμάτι γης, έκτασης ίσως δύο οικοδομικών τετραγώνων, εμφανίζει στοιχεία κωμικής όπερας... Είναι προφανές ότι θα προτιμούσαμε να μην εμπλακούμε στη διαφορά αυτή, αλλά από την πείρα μας γνωρίζουμε ότι ίσως να μην έχουμε αυτή την επιλογή. Επομένως, πιστεύω ότι πρέπει να εξετάσουμε το ιστορικό αρχείο στον βαθμό που το επιτρέπουν οι πληροφορίες μας, προκειμένου να καθορίσουμε το διεθνές καθεστώς των Ιμίων, καθώς είναι πιθανό σε κάποια στιγμή να χρειαστεί να πάρουμε θέση σχετικά με τα νόμιμα δικαιώματα στην υπόθεση αυτή...".
Άλλα τηλεγραφήματα που εστάλησαν στις 30 Ιανουαρίου, χαρακτήριζαν τη διαφορά "γελοία", ενώ σημείωναν ότι η επιθετικότητα που επέδειξαν οι δυο πλευρές τις έκανε να μοιάζουν με "σκυλιά που γρυλίζουν".


Τέλος να υπογραμμίσουμε με έμφαση ότι όπως αναφέρεται σε ένα από τα τηλεγραφήματα που αποκαλύπτει το βιβλίο των δυο δημοσιογράφων "ο Τούρκος πρέσβης στη Ρώμη είχε προειδοποιήσει την πρωθυπουργό Τσιλέρ πριν από την κρίση των Ιμίων, ότι η Ιταλία κατείχε έγγραφα τα οποία αποδείκνυαν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η νησίδα των Ιμίων ανήκε στα Δωδεκάνησα και ήταν επομένως αναμφισβήτητα ελληνική".
Εντύπωση προκαλεί γιατί οι δημοσιογράφοι και ο εκδοτικός Οίκος επέλεξαν να περάσει η προεκλογική περίοδος και ΜΕΤΑ να δώσουν στη δημοσιότητα τα συγκλονιστικά αυτά έγγραφα -ντοκουμέντα.
ΘΑ έπρεπε ο ελληνικός λαός να γνωρίζει ΠΡΙΝ ψηφίσει. Οι σκοπιμότητες δείχνουν ολοφάνερες...
Όπως θα θυμάστε το i-R έχει ρωτήσει τον Θ. Πάγκαλο στη ΔΕΘ (προεκλογικά) τόσο για τα έγγραφα όσο και για αντίδραση του (μια ενδεχόμενη παραίτηση) και τότε είχε πει ότι γνωρίζει το περιεχόμενο των αποκαλύψεων και ότι θα παραμείνει και ότι αυτά "αφορούν άλλους".
Όπως βλέπουμε όμως αφορούν τον ίδιο και τον Κ. Σημίτη (και είναι άλλωστε και ο πραγματικός λόγος που ο Κ. Σημίτης έμεινε εκτός βουλής και ΠΑΣΟΚ).

Πηγή...

Περισσότερα: http://www.schizas.com/site3/index.php?option=com_content&view=article&id=1863:-qq-&catid=23:xamenes-amerikes&Itemid=202#ixzz2JOkA2xgm



Τα μυστήρια των Ιμίων
Η 15χρονη σιωπή δεν έσπασε παρά την επιμονή του πατέρα του Π.Βλαχάκου, ενός από τα τρία νεκρά παλικάρια, να υποστηρίζει μέχρι και το δικό του θάνατο ,ότι το ελικόπτερο «το έριξαν οι Τούρκοι».

Μπορεί η εκδοχή της «κατάρριψης» να απορρίπτεται κατηγορηματικά ,όμως υπάρχει μία σειρά άλλων ερωτημάτων που παραμένουν αναπάντητα και προκαλούν πλήθος σεναρίων για την αποστολή του ελικοπτέρου.

*Η ώρα απονήωσης του ελικοπτέρου από τη φρεγάτα ΝΑΒΑΡΙΝΟ, είναι το μόνο σίγουρο στοιχείο: 4.26 το πρωί. Η ώρα πτώσης όμως ακόμη συζητείται. Σύμφωνα με το πρώτο σήμα της φρεγάτας ΝΑΒΑΡΙΝΟ προς το ΓΕΝ ,το ελικόπτερο χάθηκε στις 4.42. Χρόνος πτήσης 14 λεπτά.

Λίγα 24ωρα μετά η ώρα πτώσης του ελικοπτέρου «διορθώνεται» και γίνεται 5.00 το πρωί,επειδή αυτή την ώρα έδειχνε το ρολόϊ του ελικοπτέρου.

Οι τεχνικοί της ΕΑΒ όμως εξήγησαν στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων ότι το ρολόϊ ήταν «κουρδιστό» ,δεν σταμάτησε με τη πρόσκρουση στο νερό και θα μπορούσε να δουλεύει πολλές ώρες ακόμη. Γιατί άλλαξε η ώρα πτώσης του ελικοπτέρου και σε τι εξυπηρετούσε αυτή η αλλαγή;

*Ο θρύλος θέλει το μαγνητόφωνο της φρεγάτας ΝΑΒΑΡΙΝΟ να έχει «μασήσει» τη μαγνητοταινία στην οποία είχε καταγραφεί η τελευταία συνομιλία του πληρώματος με τη φρεγάτα. Η αλήθεια είναι ότι το μαγνητόφωνο δεν είχε τεθεί καν σε λειτουργία! Γιατί;

*Τι ακριβώς κατέθεσε ο πιλότος του «εφεδρικού» πληρώματος του ελικοπτέρου που προβλημάτισε την επιτροπή σχετικά με το χρόνο πτήσης του ελικοπτέρου; Η κατάθεσή του ενίσχυε την άποψη ότι ο χρόνος πτήσης του ήταν μικρότερος απ΄ αυτόν που τελικά ανακοινώθηκε.

*Γιατί τα ημερολόγια της φρεγάτας ΝΑΒΑΡΙΝΟ, ήταν γραμμένα...καλλιγραφικά; Μήπως γιατί γράφτηκαν ή διορθώθηκαν εκ των υστέρων;

*Ο κυβερνήτης της φρεγάτας και διοικητής περιοχής όπου γινόταν οι επιχειρήσεις είχε το δικαίωμα να αρνηθεί την εκτέλεση της διαταγής για απονήωηση του ελικοπτέρου. Η ένταση των ανέμων ,ήταν 11 μποφόρ! Δεν το έκανε. Είναι αλήθεια ότι είχε έντονο διάλογο με τον αείμνηστο κυβερνήτη του ελικοπτέρου Χ.Καραθανάση,μέσα στο Κέντρο Πληροφοριών Μάχης της φρεγάτας;

Οι θρύλοι των Ιμίων
Όλες οι ιστορίες συνοδέυονται από τους θρύλους τους. Η νύχτα των Ιμίων δεν θα μπορουσε να αποτελεί εξαίρεση. Ποιοι είναι οι «θρύλοι των Ιμίων»;
• «Κατάρριψη» του ελικοπτέρου. Ακόμη και σήμερα ένα πάρα πολύ μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης είναι σίγουρο ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε από τα πυρά τούρκων κομμάντος που ήταν στα ΄Ιμια. Μόλις ανασύρθηκε από το βυθό κάποιοι είδαν τις τρύπες από τα πριτσίνια σαν τρύπες από πυρά πυροβόλου όπλου. Όταν το επιχείρημα «καταρρίφθηκε» οι οπαδοί της θεωρίας «κατάρριψη» άρχισαν να υποστηρίζουν ότι «δεν μας έχουν δείξει όλα τα κομμάτια του ελικοπτέρου». Τα συντρίμμια φυλάσσονται ακόμη στη Βάση Ελικοπτέρων Ναυτικού.

• Όλοι οι Τούρκοι βατραχάνθρωποι που ανέβηκαν στα Ίμια είναι νεκροί;
Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από την τουρκική ομάδα βατραχανθρώπων σκοτώθηκαν σχετικά σύντομα σε δύο αεροπορικά δυστυχήματα. Κάποιοι όταν το ελικόπτερο που επέβαιναν έπεσε στο Αξάζ και κάποιοι άλλοι σε συντριβή C 130!
Ο υποδιοικητής της ομάδας ,μαχαιρώθηκε στη πλατεία Ταξίμ της Κωνσταντινούπολης από τοξικομανή! Ωστόσο δύο τουλάχιστον ζουν και ο ένας είναι ο διοικητής Ali Türkşen, ο οποίος μάλιστα δικάστηκε αργότερα για τη συμμετοχή του στο “Σχέδιο Κλωβός” ,που προέβλεπε τη δολοφονία ναυάρχων!

Τα πρόσωπα των Ιμίων
ΧΡΙΣΤΟΣ ΛΥΜΠΕΡΗΣ- Α/ΓΕΕΘΑ: Με «παράσημα» από τη συμμετοχς του στην κρίση του 1987, ο ναύαρχος Λυμπέρης, είδε τα Ίμια ως τη μεγάλη ευκαιρία της στρατιωτικής του καριέρας. Εκείνος προετοιμαζόταν για πόλεμο και οι πολιτικοί του προϊστάμενοι για συμβιβασμό. Θέλησε να τοποθετήσει φρουρά στη δυτική Ίμια, αλλά άκουσε τους πολιτικούς που του είπαν να μην το κάνει για να μην κλιμακώσει την ένταση. Έπαιξε, έχασε και αποστρατεύτηκε μ’ ένα πλήγμα στην υστεροφημία του. Έγραψε ένα βιβλίο για τα Ίμια και ζει μόνιμα στο χωριό
του στη Παλαιοπαναγιά Θηβών.

Κ. ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ –Α/ΓΕΣ: Ο στρατηγός εκείνη τη νύχτα ζήτησε 48 ώρες για να μεταφέρει στρατεύματα από τη Κω στα Ίμια!!!Αποστρατεύτηκε , χωρίς να φαίνεται ότι χρεώθηκε την αδυναμία του για ταχεία αντίδραση.

Α. ΤΖΟΓΑΝΗΣ-Α/ΓΕΑ: Το 1974, ο πτέραρχος ήταν πιλότος σε μεταγωγικό αεροσκάφος NORATLAS. Αυτά που πραγματοποίησαν την επιχείρηση ΝΙΚΗ, στη Κύπρο. Το αεροσκάφος του δεν απογειώθηκε.Τη νύχτα των Ιμίων ήταν Α/ΓΕΑ. Κι αμέσως μετά τη κρίση έγινε και Α/ΓΕΕΘΑ.

Γ. ΣΤΑΓΚΑΣ-Α/ΓΕΝ: Είχε εκφράσει τις αμφιβολίες του και τις επιφυλάξεις του για τον τρόπο χειρισμού της κρίσης. Πίστευε ότι δεν αρκούσαν οι φρεγάτες γύρω από τα Ίμια για να διαφυλάξουν την ασφάλεια των βραχονησίδων. Αποστρατεύτηκε χωρίς να του αποδοθούν ευθύνες.

Γ.ΛΙΟΥΛΗΣ-ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ: Έφθασε μέχρι τους υψηλότερους βαθμούς του ΠΝ, αποστρατεύτηκε με το βαθμό του αντιναυάρχου αρκετά χρόνια μετά από τα Ίμια. Ήταν ο διοικητής ναυτικών δυνάμεων περιοχής , εκείνη τη νύχτα, ο άνθρωπος που έζησε από πρώτο χέρι όλη την εξέλιξη της κρίσης. Το αποτέλεσμα των χειρισμών αντιμετώπισής της δεν φαίνεται να επηρέασε τη καριέρα του.




Πηγή

Σχόλια